Waardenoriëntatie - Kritische onderzoekhouding
Kunnen reflecteren op hun eigen betrokkenheid bij kunst en hoe het hun waarden en normen beïnvloedt
- taboes doorbreken
- kunst en emancipatie
- …
Kunnen een ethisch dilemma in de kunst analyseren en hun standpunt beargumenteren
- geëngageerde kunst
- schurende kunst
- roofkunst
- …
Leren hoe kunst een ideologische functie kan hebben
- kunst en propaganda
- kunst en commercie
- …
Kunst speelt ook een cruciale rol bij het bevorderen van creativiteit, expressie en persoonlijke ontwikkeling. Het fungeert als een instrument voor reflectie en expressie van de brede wereld, en biedt mogelijkheden om begrip, zelfexpressie en creatieve vaardigheden te bevorderen. Kunst is een bijzonder krachtig middel om de werkelijkheid op een heel persoonlijke manier te ervaren en weer te geven. Het themaveld biedt ook een rijke bodem voor moreel en ethisch denken. Leerlingen worden aangemoedigd om na te denken over vragen zoals: "Wat is de rol van kunst in de samenleving?" en "Hoe ethisch is de kunstmarkt?"
De mens heeft het vermogen om door middel van verbeelding en symbolisering in het leven te staan. Dat vermogen hoort tot het wezen van de mens. Het is van belang om onze leerlingen vanaf een vroege leeftijd bekend te maken met de diverse creatieve uitingen van onze cognitieve vermogens.
Expressie en kunst spelen een cruciale rol binnen onze samenleving, waarbij ze niet alleen dienen als middel voor het uiten van emoties, maar tevens als drijvende krachten voor het bevorderen van creativiteit, verbeeldingskracht, kritisch denken en als gemeenschappelijke taal. Kunst biedt mensen de ruimte om te experimenteren, te ontdekken, en de grenzen van hun creatieve mogelijkheden te verleggen. Hierdoor wordt het beeld van individuele ideeën op de wereld aangemoedigd en verbreed. Kunst in al haar vormen kan ook dienen als een krachtige manier om emoties, ideeën en waarden uit te drukken, en kan zo zowel op een kritische als pacificerende wijze bijdragen aan discussies over thema's als rechtvaardigheid, gelijkheid, diversiteit, mensenrechten en sociale verantwoordelijkheid.
Heading 6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
In de eerste graad ligt de focus op het verkennen van emoties en gevoelens in relatie tot kunst, het onder woorden brengen van persoonlijke betekenissen, en het experimenteren met eenvoudige creatieve projecten.
In de tweede graad verschuift de aandacht naar het vormen van een eigen identiteit door kunst, het analyseren van ethische dilemma's in de kunstwereld, en het onderzoeken van de relatie tussen kunst en culturele taboes.
In de derde graad worden leerlingen aangemoedigd om dieper in te gaan op de plaats van kunst in de samenleving, de ideologische functies van kunst te onderzoeken, en de rol van kunst in zingeving en spiritualiteit te verkennen.
Leerkrachten worden aangemoedigd om een diverse selectie van kunstwerken en -stromingen te presenteren, met speciale aandacht voor vrouwelijke kunstenaars en ondervertegenwoordigde groepen. Gebruik interactieve en creatieve lesmethoden, zoals het organiseren van virtuele museumbezoeken, het creëren van kunstwerken geïnspireerd door bepaalde kunstenaars of stromingen, en het organiseren van debatten over ethische kwesties in de kunst. Stimuleer kritisch denken door leerlingen te laten analyseren hoe kunstwerken maatschappelijke kwesties aankaarten en hoe ze kunnen bijdragen aan een meer humanistische samenleving.
Laat leerlingen reflecteren op hoe kunst hun identiteit beïnvloedt en hoe het kan bijdragen aan zingeving. Besteed aandacht aan de evolutie van schoonheidsidealen door de tijd heen en tussen culturen. Moedig leerlingen aan om hun eigen kunstwerken te creëren die filosofische vragen of ideeën verkennen, en laat hen presentaties geven over hoe verschillende kunstvormen het zelfbeeld mee vormgeven. In de hogere graden kunnen leerlingen de rol van kunst in het uitdagen van bestaande normen en waarden onderzoeken, evenals de ethische grenzen van artistieke expressie.
Door deze aanpak kunnen leerlingen niet alleen hun artistieke vaardigheden ontwikkelen, maar ook groeien in hun begrip van identiteit, cultuur, en de rol van kunst in zingeving en maatschappelijke verandering. Ze leren kunst te waarderen als een universele taal die mensen kan verbinden ondanks hun verschillen.
Heading 6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Voel je je meer betrokken bij de wereld om je heen door kunst?
Hoe helpt kunst je om je in te leven in anderen?
Wat leer je over je eigen waarden door naar kunst te kijken of zelf kunst te maken?
Kun je een kunstwerk noemen dat je aan het denken heeft gezet over een moreel dilemma?
inspirerende artikels
inspirerende artikels
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.