Betrokkenheid - Waardenoriëntatie
Kunnen aangeven wat voor hen belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen zijn en waarom
Kunnen filosoferen over het ontstaan van het leven en het heelal
- reflecteren over de grenzen van kennis
- aangeven hoe wetenschap existentiële vragen genereert
- …
Kunnen het proces van wetenschappelijke ontdekking waarderen
Wetenschap is in de benadering van de mens en de wereld niet waardenvrij. Wetenschapsbeoefening omvat het maken van keuzes over wat belangrijk en niet belangrijk is. Wetenschap is ook geen geïsoleerd fenomeen. Het is diep verweven met de maatschappij en wordt beïnvloed door diverse factoren, waaronder particuliere, industriële en politieke belangen. Vrijzinnig humanisten vinden het dan ook zinvol om de onderliggende belangen en drijfveren van wetenschapsbeoefening kritisch te onderzoeken en te beoordelen.
Het renaissance- en verlichtingshumanisme heeft een positieve stimulans gegeven aan het streven naar vrij onderzoek en wetenschappelijke kennis. Dat betekent niet dat vrijzinnig humanisten ervan uitgaan dat wetenschap en techniek alle problemen in de wereld kunnen en zullen oplossen. In het hedendaagse humanisme wordt het nadenken over wetenschap, in het licht van technologische ontwikkelingen en economische groei, dan ook verrijkt door extra aandacht voor duurzaamheid en mondiale rechtvaardigheid.
Heading 6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Daarbij willen we hen leren wat autonoom en kritisch denken is, en hoe ze ethische vraagstukken bij wetenschap en technologie kunnen herkennen en analyseren. Het uiteindelijke doel is dat zij in staat zijn verantwoordelijkheid op te nemen voor hoe zij wetenschap en technologie hanteren en dat zij kunnen mee beslissen over hoe ze in te zetten voor een meer duurzame en rechtvaardige wereld.
Door deze vaardigheden te ontwikkelen, kunnen leerlingen bijdragen aan een kritische en verantwoordelijke samenleving die begrijpt hoe wetenschap en technologie ons leven beïnvloeden.
Heading 6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Kan wetenschap ons meer greep geven op het leven?
Kan wetenschap ons een doel bieden?
Hoe kunnen we met behulp van de ratio komen tot verbondenheid om te komen tot gedeelde kennis en inzichten over de wereld en het leven?
Welke rol speelt de menselijke verbeelding in het wetenschappelijk, oplossingsgericht denken?
inspirerende artikels
inspirerende artikels
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.