Betrokkenheid - Duurzaamheid

OKAN 1
starter

Kunnen vanuit een vrijzinnig humanistisch perspectief een of meer nodige maatregelen of initiatieven selecteren of voorstellen voor een (deel van de) oplossing van het broeikaseffect

- aan consumptiezijde

- wat de overheid zou moeten doen

- efficiëntere/groene technologie

- …

OKAN 2
basis

Kunnen vanuit een vrijzinnig humanistisch perspectief een of meer nodige maatregelen of initiatieven voorstellen voor een (deel van de) oplossing van enkele planetaire grensoverschrijdingen

- vormen van natuurbescherming

- verboden en regels voor ontginning

- alternatieve landbouwmodellen

- relevante sociale ontwikkelingsdoelen

- …

OKAN 3
gevorderd

Kunnen vanuit een vrijzinnig humanistisch perspectief meer duurzame economische modellen aangeven

- Donut-economie, post-groei, degrowth modellen

- …

themaveld
Milieu
Vrijzinnig humanisten erkennen de uitdagingen die samenhangen met de klimaatverandering. Ze erkennen ook dat er nog andere ecologische grenzen zijn, zoals verantwoord landgebruik, voldoende biodiversiteit en beschikbaar zuiver water. Verschillende van die grenzen worden vandaag al overschreden. Maar hoewel vrijzinnig humanisten rekenen op de verantwoordelijkheidszin en de capaciteiten van de mens om deze crisis het hoofd te bieden, delen zij niet allen dezelfde visie op hoe dat moet gebeuren.

Aan de ene zijde van het spectrum aan visies staat het geloof in groene groei of de gedachte dat we door het stimuleren van wetenschap en technologische innovatie, zoals kernfusie en bio-energie met CO2 opvang, de ecologische crisis zullen kunnen oplossen. Onze politieke economie en moderne beschaving moeten volgens hen niet fundamenteel veranderen.

Aan de andere kant van het spectrum beklemtoont men dat we al bijna twee planeten nodig hebben om ons systeem gaande te houden. Innovatie is ook hier welkom, net als groei in arme landen of in sectoren zoals het openbaar vervoer en andere publieke voorzieningen. Maar in het huidige systeem stijgt de totale groei exponentieel, wat onherroepelijk leidt tot de vernietiging van waardevolle ecosystemen. Het overdenken van een systeemverandering is aangewezen: een pleidooi voor ‘ontgroeien’ klinkt luid en vooral de kernlanden van het wereld-systeem en de toplaag van superrijken dragen een grote historische verantwoordelijkheid.

In de meeste visies schemert de nood aan een dieper besef van de verwevenheid tussen mens en natuur wel door. Bij hen die vooral inzetten op wetenschap en technologie neemt dat soms de vorm aan van een hoogtechnologisch stedelijk bestaan voor alle mensen, naast een natuur die meer met rust wordt gelaten. Bij hen die een fundamentele systeemverandering voorstaan komt het besef eerder tot uiting in de mening dat niet alles koopwaar mag zijn, en in een dialoog met andere, meer eco-centrische culturen of levensbeschouwingen.

Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

themaveld
Milieu
Bij de ecologische crisis dringen zich ook vragen over het ‘humanisme’ op: wat verstaan we onder ‘de mens staat centraal’? Betekent dit dat we het centrum van de natuur zijn en de natuur min of meer naar believen kunnen gebruiken of naar onze hand zetten? Of willen we aan natuurbehoud doen omdat we enkel dan onze soort in stand kunnen houden, en zal dergelijke ‘antropocentrische’ ingesteldheid voldoende zijn om recht te doen aan de complexiteit van de ecosystemen? Of gaat humanisme vooral over het streven naar een meer humane samenleving, een andere politieke economie en beschaving die het dualisme van mens en natuur kan overstijgen, als een noodzakelijke voorwaarde of zelfs de juiste strategie om deze crisis te boven te komen? Dit zijn fundamentele levensbeschouwelijke vragen en de antwoorden erop kunnen de toekomst van het vrijzinnig humanisme diepgaand beïnvloeden. We hebben dan ook een competentiematrix opgesteld waarmee we de leerlingen alle voornaamste kwesties en inzichten kunnen aanreiken die nodig zijn om hierbij tot een zelfstandig oordeel en engagement te komen.

De centrale leerlijn gaat van (het morele oordelen over) het menselijk toegevoegde broeikaseffect, over de planetaire ecologische grenzen (opgesteld door het Stockholm Resilience Center) naar de obstakels voor de ontkoppeling van economische groei en natuurvernieling (opgesteld door The European Environmental Bureau). Over de drie graden heen kunnen zo alle milieuproblemen aan bod komen, en kunnen ook de individuele impact en het politiek economische de nodige aandacht krijgen, op de geschikte leeftijd daarvoor.

Voor de procesdoelen 3 en 4 kan zo ook worden gewerkt rond maatregelen of acties die steeds complexer zijn. In de eerste graad kan de leerkracht focussen op ‘Jij en het milieu’ of hoe je door aanpassingen aan individueel gedrag een bijdrage kan leveren aan een meer duurzame wereld: wat is mijn ecologische voetafdruk, hoe verhoudt die zich tot die van anderen in eigen land en elders, en hoe kan ik die verkleinen? In de tweede graad kan gewerkt worden rond de relevante sociale ontwikkelingsdoelen of juridisch afdwingbare ‘maatregelen’, om dan in de derde graad voorbij een arsenaal aan maatregelen te gaan en de meer fundamentele politieke of politiek economische kwesties aan te pakken: indien recyclage en circulaire systemen onvoldoende kunnen opbrengen, en ook marktmechanismen zoals de handel in emissierechten en de kracht van technologische innovatie maar zover reiken, moet er dan ook niet worden nagedacht over de voorwaarden om tot een meer geplande, effectievere aanpak te komen?

Met de competenties in de leerlijn voor het procesdoel 5 ‘zingeven’ koppelen we terug naar de fundamentele levensbeschouwelijke vragen over de plaats van de mens en diens relatie tot de natuur: geven evolutietheorie, ecologie, en ecologische economie niet aan dat we het dualisme mens – natuur moeten verlaten?

Bij procesdoel 4 ‘verantwoordelijkheid’ geeft de matrix terug mogelijkheden om de competenties meer geïntegreerd en dynamischer te benaderen met een (vakoverstijgend) project, dat ook competenties van themavelden 3 ‘Samenleven, democratie en burgerschap’ en 5 ‘Economie’ kan insluiten. De film Youth City Hall (voor de derde graad) geeft daar een goed voorbeeld van.

Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Wij zijn volop bezig met het aanvullen van de rubrics. Kom binnenkort nog eens terug.
procesdoel
Humaniseren

Met welke rechten, initiatieven, oplossingen en modellen, kunnen we een duurzamer wereld bekomen?

Een themaveld biedt structuur voor diepgaande verkenning van een onderwerp.

inspirerende artikels

inspirerende artikels

artikel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.

arrow-up