Betrokkenheid - Ecologie
Kunnen aangeven hoe zij zelf een bijdrage zouden kunnen leveren aan een initiatief voor het beschermen van dierenrechten, en dat eventueel uitvoeren
- onderwijsproject (bv. ILC)
- vrijwilligerswerk (steun aan een organisatie)
- …
Kunnen aangeven hoe zij zelf een bijdrage zouden kunnen leveren aan een initiatief om de ecologische zorgplicht te versterken of af te dwingen
- onderwijsproject (bv. ILC)
- vrijwilligerswerk (steun aan een organisatie)
- …
Kunnen aangeven hoe zij zelf een bijdrage zouden kunnen leveren aan een initiatief voor of rond ecosysteemrechten
- onderwijsproject (bv. ILC)
- vrijwilligerswerk (steun aan een organisatie)
- inheemse volkeren
- verantwoordelijkheid naar toekomstige generaties toe
- …
Aan de ene zijde van het spectrum aan visies staat het geloof in groene groei of de gedachte dat we door het stimuleren van wetenschap en technologische innovatie, zoals kernfusie en bio-energie met CO2 opvang, de ecologische crisis zullen kunnen oplossen. Onze politieke economie en moderne beschaving moeten volgens hen niet fundamenteel veranderen.
Aan de andere kant van het spectrum beklemtoont men dat we al bijna twee planeten nodig hebben om ons systeem gaande te houden. Innovatie is ook hier welkom, net als groei in arme landen of in sectoren zoals het openbaar vervoer en andere publieke voorzieningen. Maar in het huidige systeem stijgt de totale groei exponentieel, wat onherroepelijk leidt tot de vernietiging van waardevolle ecosystemen. Het overdenken van een systeemverandering is aangewezen: een pleidooi voor ‘ontgroeien’ klinkt luid en vooral de kernlanden van het wereld-systeem en de toplaag van superrijken dragen een grote historische verantwoordelijkheid.
In de meeste visies schemert de nood aan een dieper besef van de verwevenheid tussen mens en natuur wel door. Bij hen die vooral inzetten op wetenschap en technologie neemt dat soms de vorm aan van een hoogtechnologisch stedelijk bestaan voor alle mensen, naast een natuur die meer met rust wordt gelaten. Bij hen die een fundamentele systeemverandering voorstaan komt het besef eerder tot uiting in de mening dat niet alles koopwaar mag zijn, en in een dialoog met andere, meer eco-centrische culturen of levensbeschouwingen.
Heading 6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
De centrale leerlijn gaat van (het morele oordelen over) het menselijk toegevoegde broeikaseffect, over de planetaire ecologische grenzen (opgesteld door het Stockholm Resilience Center) naar de obstakels voor de ontkoppeling van economische groei en natuurvernieling (opgesteld door The European Environmental Bureau). Over de drie graden heen kunnen zo alle milieuproblemen aan bod komen, en kunnen ook de individuele impact en het politiek economische de nodige aandacht krijgen, op de geschikte leeftijd daarvoor.
Voor de procesdoelen 3 en 4 kan zo ook worden gewerkt rond maatregelen of acties die steeds complexer zijn. In de eerste graad kan de leerkracht focussen op ‘Jij en het milieu’ of hoe je door aanpassingen aan individueel gedrag een bijdrage kan leveren aan een meer duurzame wereld: wat is mijn ecologische voetafdruk, hoe verhoudt die zich tot die van anderen in eigen land en elders, en hoe kan ik die verkleinen? In de tweede graad kan gewerkt worden rond de relevante sociale ontwikkelingsdoelen of juridisch afdwingbare ‘maatregelen’, om dan in de derde graad voorbij een arsenaal aan maatregelen te gaan en de meer fundamentele politieke of politiek economische kwesties aan te pakken: indien recyclage en circulaire systemen onvoldoende kunnen opbrengen, en ook marktmechanismen zoals de handel in emissierechten en de kracht van technologische innovatie maar zover reiken, moet er dan ook niet worden nagedacht over de voorwaarden om tot een meer geplande, effectievere aanpak te komen?
Met de competenties in de leerlijn voor het procesdoel 5 ‘zingeven’ koppelen we terug naar de fundamentele levensbeschouwelijke vragen over de plaats van de mens en diens relatie tot de natuur: geven evolutietheorie, ecologie, en ecologische economie niet aan dat we het dualisme mens – natuur moeten verlaten?
Bij procesdoel 4 ‘verantwoordelijkheid’ geeft de matrix terug mogelijkheden om de competenties meer geïntegreerd en dynamischer te benaderen met een (vakoverstijgend) project, dat ook competenties van themavelden 3 ‘Samenleven, democratie en burgerschap’ en 5 ‘Economie’ kan insluiten. De film Youth City Hall (voor de derde graad) geeft daar een goed voorbeeld van.
Heading 6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Hoe kan ik zelf een bijdrage leveren aan een of meer van de oplossingen voor de ecologische crisis?
inspirerende artikels
inspirerende artikels
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.