Open denkhouding - Wereldoriëntatie (wereldwijs)

1ste graad
A-stroom
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Kunnen elementen (zie begrippenlijst) van levensbeschouwingen presenteren en vergelijken met vrijzinnig humanistische waarden en met de eigen persoonlijke overtuiging. Voorbeelden:

  • (focus op) boekgodsdiensten
  •  keuze NCZ of godsdienst 
  • overgangsrituelen
  •  …
2de graad
Doorstroom
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Maken actief en interactief kennis met elementen van levensbeschouwingen en kunnen deze vergelijken met vrijzinnig humanistische waarden, de eigen levensbeschouwelijke overtuiging. Voorbeelden:

  • (focus op) Oosterse religies en levensbeschouwingen
  • maatschappijbeeld
3de graad
Doorstroom
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Kunnen elementen van levensbeschouwingen beschrijven, analyseren en kritisch onderzoeken

Vrijzinnig humanisten zijn voorstanders van secularisme en de scheiding tussen kerk en staat. Dat wil echter niet zeggen dat zij niet van religies willen of kunnen leren, noch dat alle vrijzinnig humanisten religies uit het openbare leven willen bannen.

Religies kunnen worden omschreven als talen die op symbolische wijze uitdrukking geven aan de verhouding tussen mens en wereld. Vaak bevatten zij rationeel en wetenschappelijk onhoudbare overtuigingen, die een aanleiding kunnen zijn tot conflict. Maar religies zijn ook een bron van eeuwenoude levenswijsheden, die vandaag nog steeds waardevol zijn.

In landen met een scheiding tussen kerk en staat, en waarin de levensbeschouwelijke diversiteit een feit is, kan de waardering van religies helpen om tot een post-seculiere manier van samenleven te komen. Een post-seculiere verstandhouding veronderstelt drie dingen. Ten eerste dat seculiere en religieuze mensen het bestaansrecht van elkaars levensbeschouwing erkennen en ondersteunen. Ten tweede dat zij beiden de principes van de constitutionele democratie onderschrijven. En, ten derde, dat zij samen een dialogisch leerproces gaande houden om polarisatie langs levensbeschouwelijke breuklijnen te vermijden.

Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

In dit themaveld willen we de leerlingen leren hoe vrijzinnig humanisten kijken naar en omgaan met andere levensbeschouwingen. Hoewel dit overlapt met de opzet van ILC en ILD projecten, en het daarvoor ook een ondersteuning wil zijn, zijn de contexten en onderwerpen niet noodzakelijk dezelfde als degene waarrond je met collega’s LBV samenwerkt. De ondersteuning van deze matrix zit dan ook in de extra mogelijkheden om kennis over levensbeschouwingen bij te brengen, vergelijkingen te maken, en na te gaan wat vanuit vrijzinnig humanistisch perspectief wel en niet door de beugel kan, of wat er net een uitdaging voor kan zijn.

Verschillend van ILC en ILD is dat we hier, in de les NCZ, verder gaan of ook andere objectieven voor ogen hebben dan die van de dialoog of het leren van een uitwisseling van levensbeschouwelijke perspectieven. In de les NCZ wenden we immers waar nodig en mogelijk steeds relevante wetenschappelijke kennis en methoden aan. Zo passen we voor procesdoel 5 ‘zingeven’ de vaardigheden van het kritische denken ook toe op centrale geloofsovertuigingen van anderen, of laten we voor andere leerlijnen meer historische kritiek spreken dan in ILC of ILD projecten mogelijk is. Zo kan men in een les NCZ voor de tweede graad over seksualiteit (procesdoel 2 ‘moreel oordelen’) niet onbesproken laten dat resultaten uit onderzoek in de jaren zeventig naar de beleving van seksualiteit onder de jeugd diametraal tegenover de toen heersende katholieke moraal stonden, en daarbij ook heel wat onvrede en frustratie zichtbaar maakten. In dezelfde zin kan men voor de derde graad over natuurbeleving (zelfde procesdoel) een les voorbereiden over het pantheïsme van Spinoza, en erop wijzen dat het aanhangen van diens ideeën destijds op banvloeken en erger kon rekenen. In dezelfde les kan men ook vermelden dat Spinoza, net als Voltaire later, geen atheïst was, maar toch een beroemd voorvechter van tolerantie, wetenschap en vrijheid van mening. Die scheut filosofie kan de leerlingen er ook toe brengen de relaties tussen secularisme en geloof vanuit een nieuw perspectief te bekijken, waardoor je een combinatie kan maken met de leerlijnen van procesdoel 3 ‘humaniseren’.              

Meer algemeen en meer dan bij andere themavelden, zeker in de eerste graad, dient de leerkracht in dit themaveld he t aanschouwelijkheidsprincipe en het belangstellings- of motivatieprincipe te hanteren. De leerlingen dienen te worden aangesproken door thema’s en werkvormen die het leren over en leren van levensbeschouwingen tastbaar en concreet maken. Gaat het in de eerste graad over (in)tolerantie (procesdoel 3 ‘humaniseren’) dan is bv. ‘de hoofddoek in het straatbeeld’ een voor de hand liggend lesonderwerp, waarbij je een of meerdere interviews kan organiseren met moslima’s om de betrokkenheid van de leerlingen te verzekeren. Gaat het in de derde graad over religieus fanatisme (procesdoel 3 ‘humaniseren’), eventueel als voorbereiding op een ILD of in combinatie met themaveld 3 ‘Samenleven, democratie en burgerschap’, dan is de rol daarvan bij een internationaal conflict (bv. Israël-Palestina) een goed lesonderwerp.

Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Kan ik mijn levensbeschouwelijke oriëntatie herkennen en verantwoorden door een vergelijking met vrijzinnig humanisme en andere levensbeschouwingen?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

inspirerende artikels

inspirerende artikels

artikel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.

arrow-up