Betrokkenheid
Betonen oprechte interesse in en betrokkenheid op anderen
Staan zorgzaam in menselijke relaties
Identiteitsontwikkeling is een complex proces en onze identiteit bestaat uit meerdere lagen (beroep, etniciteit, gender, sociale klasse, levensbeschouwing, levensfase, seksuele voorkeur, …). Dit gaat over zowel cognitieve, gedragsmatige en gevoelsmatige processen.
Identiteit is de manier waarop we onszelf definiëren en krijgt vorm in interactie met de omgeving, waarbij identiteit-verlenende omschrijvingen door anderen, vanuit de groep, de omgeving of de cultuur worden overgenomen, genegeerd of geweigerd. Die verschillende dimensies en interacties kunnen aanleiding geven tot verschillende spanningen. Vrijzinnig humanisten stimuleren een kritisch onderzoek van de krachten en invloeden die op je inwerken (vormen van manipulatie door anderen, de media, advertentiestrategieën … of door jezelf), om na te gaan tot op welke hoogte je verlangens en je zelfbeeld hierdoor gedisciplineerd zijn en hoe je je tot die invloeden kunt verhouden.
Heading 6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
In de eerste graad focussen we op zelfkennis en eigen talenten, de tweede graad verbreden we dit naar sociale identiteiten en groepsidentificatie en in de derde graad benaderen we dit meer vanuit een filosofisch perspectief. De matrix maakt een geïntegreerde aanpak van de competenties mogelijk. Zo kan in de eerste graad een project rond 'Wie ben ik?' alle competenties betrekken: hoe zie ik mezelf en hoe zien anderen mij? Welke factoren beïnvloeden mijn zelfbeeld? Hoe verhouden mijn verschillende identiteiten zich tot elkaar? In de tweede graad kan gewerkt worden rond culturele en seksuele identiteit en diversiteit, terwijl in de derde graad ethische vraagstukken rond identiteit en technologie bijvoorbeeld aan bod kunnen komen.
Voor dit themaveld is een ervaringsgerichte en narratieve benadering zeer geschikt. Laat leerlingen hun eigen levensverhaal vertellen, gebruik biografieën van inspirerende figuren, en organiseer ontmoetingen met mensen met diverse achtergronden. Stimuleer zelfreflectie en kritisch denken over identiteitsvorming door middel van creatieve opdrachten, discussies en debatten. Rollenspellen, collages en identiteitscirkels zijn leuke en activerende werkvormen om hiermee aan de slag te gaan.
De leerkracht kan ook verbanden leggen met andere themavelden, zoals Themaveld 2 en 3, om de complexiteit van identiteit te tonen en vanuit dat perspectief te vertrekken. Projecten kunnen de basis vormen voor vakoverschrijdende samenwerking met andere levensbeschouwelijke vakken.
Bij de evaluatie ligt de nadruk op het beoordelen van kritische denkvaardigheden en zelfreflectie, eerder dan op feitelijke kennis. Stimuleer leerlingen om hun eigen IK te ontwikkelen bijvoorbeeld door middel van een portfolio of dagboek.
Heading 6
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Hoe zien anderen mij? Wie ben ik in relatie tot anderen?
Hoe presenteer ik mij naar anderen toe?
Hoe beïnvloeden sociale media mijn zelfbeeld?
Hoe beïnvloeden groepen waartoe ik behoor mijn identiteit?
inspirerende artikels
inspirerende artikels
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.