Wereldoriëntatie (wereldwijs)

OKAN 1
starter

Kunnen onderzoeken welke invloeden belangrijk zijn op hun identiteit en reflecteren over de vraag “Wat vind ik belangrijk?” door te kijken naar hun directe sociale omgeving en persoonlijke relaties

OKAN 2
basis

Kunnen de invloed verkennen van gemeenschappen en instellingen (zoals school, clubs, religieuze groepen) op hun identiteit en waarden. Ze leren hoe deze grotere sociale structuren hun overtuigingen en gedrag beïnvloeden

OKAN 3
gevorderd

Kunnen de impact bestuderen van bredere maatschappelijke en culturele factoren (zoals media, nationale identiteit, globale gebeurtenissen) op hun persoonlijke ontwikkeling. Ze onderzoeken hoe maatschappelijke normen en waarden hun eigen overtuigingen vormen

themaveld
Identiteit
Hoe mensen zichzelf definiëren, beschrijven, presenteren en positioneren tegenover anderen vormt de bouwsteen van iemands identiteit. Je identiteit hangt samen met je overtuigingen, waarden en normen. Op hun beurt beïnvloedt je identiteit hoe je de wereld waarneemt, interpreteert en hoe je je daarbinnen gedraagt.

Identiteitsontwikkeling is een complex proces en onze identiteit bestaat uit meerdere lagen (beroep, etniciteit, gender, sociale klasse, levensbeschouwing, levensfase, seksuele voorkeur, …). Dit gaat over zowel cognitieve, gedragsmatige en gevoelsmatige processen.

Identiteit is de manier waarop we onszelf definiëren en krijgt vorm in interactie met de omgeving, waarbij identiteit-verlenende omschrijvingen door anderen, vanuit de groep, de omgeving of de cultuur worden overgenomen, genegeerd of geweigerd. Die verschillende dimensies en interacties kunnen aanleiding geven tot verschillende spanningen. Vrijzinnig humanisten stimuleren een kritisch onderzoek van de krachten en invloeden die op je inwerken (vormen van manipulatie door anderen, de media, advertentiestrategieën … of door jezelf), om na te gaan tot op welke hoogte je verlangens en je zelfbeeld hierdoor gedisciplineerd zijn en hoe je je tot die invloeden kunt verhouden.

Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

themaveld
Identiteit
Met dit themaveld willen we jongeren helpen bij het verkennen en ontwikkelen van een eigen identiteit vanuit een vrijzinnig humanistisch perspectief. We laten hen inzien hoe een identiteit wordt gevormd, hoe het dynamisch en meervoudig is en hoe het samenhangt met maatschappelijke en culturele factoren. Er is een opbouw die begint bij de persoonlijke ervaringen van leerlingen en geleidelijk aan evolueert naar meer abstracte en complexte aspecten van iemands identiteit.

In de eerste graad focussen we op zelfkennis en eigen talenten, de tweede graad verbreden we dit naar sociale identiteiten en groepsidentificatie en in de derde graad benaderen we dit meer vanuit een filosofisch perspectief. De matrix maakt een geïntegreerde aanpak van de competenties mogelijk. Zo kan in de eerste graad een project rond 'Wie ben ik?' alle competenties betrekken: hoe zie ik mezelf en hoe zien anderen mij? Welke factoren beïnvloeden mijn zelfbeeld? Hoe verhouden mijn verschillende identiteiten zich tot elkaar? In de tweede graad kan gewerkt worden rond culturele en seksuele identiteit en diversiteit, terwijl in de derde graad ethische vraagstukken rond identiteit en technologie bijvoorbeeld aan bod kunnen komen.

Voor dit themaveld is een ervaringsgerichte en narratieve benadering zeer geschikt. Laat leerlingen hun eigen levensverhaal vertellen, gebruik biografieën van inspirerende figuren, en organiseer ontmoetingen met mensen met diverse achtergronden. Stimuleer zelfreflectie en kritisch denken over identiteitsvorming door middel van creatieve opdrachten, discussies en debatten. Rollenspellen, collages en identiteitscirkels zijn leuke en activerende werkvormen om hiermee aan de slag te gaan.

De leerkracht kan ook verbanden leggen met andere themavelden, zoals Themaveld 2 en 3, om de complexiteit van identiteit te tonen en vanuit dat perspectief te vertrekken. Projecten kunnen de basis vormen voor vakoverschrijdende samenwerking met andere levensbeschouwelijke vakken.

Bij de evaluatie ligt de nadruk op het beoordelen van kritische denkvaardigheden en zelfreflectie, eerder dan op feitelijke kennis. Stimuleer leerlingen om hun eigen IK te ontwikkelen bijvoorbeeld door middel van een portfolio of dagboek.

Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Zelfonderzoek
A
starter
B
basis
C
gevorderd
D
expert
Ik ben nog volop zoekende naar wie ik ben en hoe ik in het leven sta.
Ik ben me enigszins bewust van mijn geschiedenis/achtergrond en mijn persoonlijkheid, maar heb deze inzichten nog niet vervlochten tot een coherent zelfbeeld.
Ik erken onderbouwde aspecten van mijn eigen voorkeuren en identiteiten op het vlak van mijn geschiedenis/achtergrond, mijn persoonlijkheid en mijn fysieke en mentale grenzen. Geleidelijk aan groei ik verder naar een steeds omvattender en meer coherent zelfbeeld.
Ik ben in staat om vanuit een bewuste reflectie over mijn geschiedenis/achtergrond, mijn persoonlijkheid en mijn fysieke en mentale grenzen mijn eigen identiteit coherent, flexibel en veelzijdig te definiëren.
Identiteit en de ander
A
starter
B
basis
C
gevorderd
D
expert
Het vormt voor mij een uitdaging om te erkennen dat anderen andere voorkeuren, meningen en identiteiten kunnen hebben dan ik.
Ik vind het voor sommige aspecten moeilijk om het anders-zijn van anderen te erkennen en te waarderen.
Binnen en buiten de klas ga ik op een verdraagzame en open manier om met de meningen en identiteiten van anderen. Ik kan me verplaatsen in het perspectief van anderen.
Ik zet me er actief voor in dat ieders identiteit en mening op school en in de klas erkend kan worden.
Groepsdruk
A
starter
B
basis
C
gevorderd
D
expert
Ik ben vatbaar voor groepsdruk, vooroordelen en uitsluiting.
Ik ben soms vatbaar voor groepsdruk, vooroordelen en uitsluiting.
Externe druk kan me soms nog wel aan het twijfelen brengen. Ik sta kritisch stil bij de dynamieken van groepsdruk, vooroordelen en uitsluiting.
Ik kan aan externe druk weerstaan. Ik reageer consequent tegen dynamieken van groepsdruk, vooroordelen en uitsluiting.
procesdoel
Zingeving

Welke waarden zijn voor mij belangrijk?

Wat geeft mijn leven betekenis?

Een themaveld biedt structuur voor diepgaande verkenning van een onderwerp.

inspirerende artikels

inspirerende artikels

artikel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.

arrow-up