Relationele vorming

1ste graad
A-stroom

Kunnen menselijke conflicten begrijpen en analyseren 

  • actuele schoolse of lokale kwestie
2de graad
Doorstroom

Kunnen menselijke conflicten begrijpen en analyseren 

  • actuele regionale of nationale kwestie
3de graad
Doorstroom

Kunnen menselijke conflicten begrijpen en analyseren 

  • actuele internationale of mondiale kwestie
themaveld
Samenleven, democratie en burgerschap
Samenleven is vandaag meer dan ooit samenleven in diversiteit. Hoe dat gebeurt bepaalt in belangrijke mate de openheid of geslotenheid van de samenleving. Vrijzinnig humanisten pleiten hier voor pluralisme en tolerantie. Ze verdedigen een inclusief model van samenleven waarin extremisme en discriminatie geen plaats hebben.

Veelal wordt burgerschap gelijkgesteld aan staatsburgerschap, waaraan rechten en plichten zijn verbonden, en waarvoor de burger zich de waarden en normen van de ‘natie’ moet eigen maken. In vergelijking daarmee bepleiten vrijzinnig humanisten veeleer een kritisch, wereld- en actief burgerschap:

Kritisch burgerschap. De samenleving is niet alleen cultureel divers, maar ook verdeeld langs breuklijnen: gevolgen van conflicten tussen voor- en tegenstanders van een open samenleving, tussen arbeid en kapitaal, tussen voorstanders van een groene markteconomie en wie systeemverandering wil. Een kritisch burger is zich bewust van deze superdiverse samenleving, haar kansen en spanningsvelden en kiest daarin zelfstandig positie.

Wereldburgerschap. Een wereldburger is niet iemand die zich overal even goed thuis voelt, maar wel iemand die begrijpt dat we leven in een ongelijk ontwikkelend wereld-systeem waarin rechtvaardigheid ook een mondiale kwestie is, en waarin autonomie afhankelijk is van medezeggenschap op meerdere politieke schaalniveaus, van het lokale tot het mondiale.

Actief burgerschap en democratie. Vrijzinnig humanisme kan als levensbeschouwing niet worden vereenzelvigd met een specifieke ideologie of politieke partij. Maar als verdedigers van een democratische rechtstaat zijn vrijzinnig humanisten voorstanders van de liberale vrijheden, de scheiding der machten, en meten ze ieder politiek plan af aan de mate waarin het de mensenrechten respecteert en een duurzame wereld realiseert. Daarbij zien zij zichzelf als actieve burgers, die met voldoende kennis van zaken kunnen overleggen en samenwerken met anderen, om de democratische waarden en instellingen hoog te houden en een meer humane wereld tot stand te brengen.

Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

themaveld
Samenleven, democratie en burgerschap
In dit themaveld willen we jongeren het actieve en kritische wereldburgerschap van vrijzinnig humanisten leren kennen. Dat burgerschap veronderstelt dat je met voldoende inzicht in menselijke conflicten, en met respect voor de waardigheid van de mens, democratische spelregels en mondiale rechtvaardigheid, autonoom positie inneemt in actuele lokale, nationale en mondiale kwesties.

We volgen daarvoor een stapsgewijze opbouw die vertrekt van contexten die wat dichter bij de leefwereld van de meeste leerlingen staan en die hen over de graden heen meeneemt naar steeds bredere contexten. De leerlijnen ontwikkelen zich in samenhang met die centrale as (van lokaal naar mondiaal) met een toenemende complexiteit van de oorzaken van de kwesties, het politiek duiden van oplossingen, de relevante instituties, het hanteren van democratische (gespreks)vaardigheden en het uiten van en reflecteren over engagement. Het is daarbij niet verboden om internationale of zelfs mondiale processen in een eerste of tweede graad aan bod te laten komen (zoals kolonialisme of imperialisme) maar de focus dient op de lokale resp. nationale kwestie, discriminatie en/of stereotypering resp. machtsmisbruik en/of uitbuiting, gericht te zijn.  

De opbouw van de matrix maakt daarmee een probleemgerichte en geïntegreerde aanpak van de competenties mogelijk. Zo is in de eerste graad bijvoorbeeld een geval van racisme op een school of in de eigen gemeente, waarover verschillende meningen in de media kwamen, een geschikt onderwerp voor een project van enkele weken, waarbij alle competenties betrokken kunnen worden: hoe spelen stereotypering en/of discriminatie een rol in deze kwestie; moeten we veel aandacht schenken aan racisme en/of discriminatie bij dit voorval; welke kinderrechten zijn hierbij relevant en waarom; welke oplossingen of maatregelen worden voorgesteld; welke waarden(hiërarchie) verbergen deze; zijn er organisaties waarop beroep kan worden gedaan om tot een oplossing te komen; wat kan de lokale school en/of politiek ondernemen; wat vinden we zelf en wat kunnen we zelf ondernemen? In dezelfde zin kan men voor de tweede graad denken aan een staking voor hogere lonen of betere arbeidsvoorwaarden in eigen land, en voor de derde graad aan een ontginningsproject dat internationaal ophef maakt.

Deze voorbeelden wijzen nog eens op de contexten van de voornaamste drie breuklijnen (zie introductie) en op de mogelijke combinatie met vooral themavelden 5 (Economie) en 7 (Milieu). Dergelijke projecten kunnen ook de basis vormen voor vakoverschrijdende projecten met collega’s van verschillende vakken. Je kan echter ook focussen op een of enkele competenties en daarvoor een of meerdere andere kwesties hanteren, zeker wanneer verschillende leerlingen bij zo’n bijzondere focus gebaat kunnen zijn.

De gegeven voorbeelden en indicatieve vragen maken tevens duidelijk dat ook hier kennis (over discriminatie, kinderrechten, …) en inzicht (in lokale politiek, waarden, …) van belang zijn. Die mag de leerkracht, wanneer nodig, geven en ook gewoon toetsen. Bij testvragen die naar een persoonlijke mening peilen worden de antwoorden beoordeeld op vaardigheden van het kritische denken.

Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Wij zijn volop bezig met het aanvullen van de rubrics. Kom binnenkort nog eens terug.
procesdoel
Autonomie

Begrijp ik hoe de samenleving werkt en invloed op me uitoefent?

Wat vind ik daarvan, wat wil en kan ik daar al dan niet aan veranderen?

Een themaveld biedt structuur voor diepgaande verkenning van een onderwerp.

inspirerende artikels

inspirerende artikels

artikel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas faucibus mollis interdum. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Sed posuere consectetur est at lobortis. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.

arrow-up